Finance
Finance
12/12/2023
1 min

Wanneer verhoog je je prijzen als ondernemer?

12/12/2023
1 min

Het nieuwe jaar is vaak een moment dat ondernemers besluiten om hun prijzen te verhogen. Maar is dat eigenlijk wel het juiste moment. Wanneer verhoog je eigenlijk je prijzen als ondernemer? In dit blog vind je het antwoord op deze vraag.

Ik ben van mening dat het goed is om je prijzen te verhogen, MAAR het is dan ook belangrijk om goed uit te rekenen welke prijzen je moet vragen. Een juiste en volledige onderbouwing van je tarief helpt je om de juiste prijs te bepalen. Niet alleen op gevoel, maar ook de financiële impact doorgerekend.

Misschien heb jij ooit een prijs bedacht toen je startte met ondernemen, omdat je dacht dat dat wel lager dan gemiddeld was en je hierdoor wel klanten kon aantrekken. En dit is je ook gelukt. Maar inmiddels weet je dat je dat het hoger kan. Maar wat is dan een juiste prijs?

Belangrijke punten bij het bepalen van je prijzen:

👉🏼 Wat kost het jou om te leveren?

👉🏼 Wat levert het je klant op?

👉🏼 Wat is je gewenste inkomen?

Om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen is het belangrijk om alle relevante cijfers mee te nemen: welke kosten maak je (zowel direct als indirect) en hoeveel tijd besteed je eraan? Heb je inkoopkosten? Hoeveel uur besteed je ergens aan en welke kosten moet je maken voor je omzet?

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar wat jouw toegevoegde waarde is. Hierbij houd je ook rekening met de prijzen die in de markt gevraagd worden.

Maar wanneer verhoog je dan je prijzen als ondernemer?

  1. Wanneer je meer ervaring hebt opgebouwd.

Eén van de meest voor de hand liggende redenen om je tarief te verhogen, is als je ervaring en expertise groeien. Naarmate je meer ervaring opdoet in je vakgebied, word je waardevoller voor je klanten. Je hebt mogelijk nieuwe vaardigheden ontwikkeld, aanvullende training gevolgd of projecten succesvol afgerond. Het is dan ook niet raar om op dat moment je prijzen te verhogen.

2. Inflatie en kosten levensonderhoud

Inflatie en stijgende kosten van levensonderhoud kunnen een reden zijn om je prijzen te verhogen.

3. Toenemende vraag naar je diensten

Als de vraag naar jouw producten of diensten toeneemt, kan dit een teken zijn dat je tarief niet meer in lijn is met de marktwaarde. Je hebt misschien een niche gevonden waarin je in uitblinkt, en klanten zijn bereid meer te betalen voor de waarde die je biedt.

Vind jij het lastig om het juiste tarief te bepalen? In het nieuwe jaar organiseer ik een live dag speciaal voor jouw ondernemers die aan de slag willen met de financiële kant van hun bedrijf, maar die niet weten waar ze moeten beginnen. Samen maken we een financieel plan zodat jij jouw doelen voor 2024 gaat behalen. Hierin gaan we het ook hebben over het bepalen van jouw tarief. Benieuwd naar deze dag? Mail naar info@rosa-advies.nl en ik stuur je alle informatie toe.


Reacties
Categorieën